Ons werk

OSGeo

Een frisse nieuwe look voor de toekomst

We hebben OSGeo.org (Open Source Geospatial Foundation), een non-profit Open Source community platform, gemigreerd naar een maatwerk Content Management Systeem (CMS) en voorzien van een nieuw uitstraling.

Uitdaging

OSGeo liep tegen problemen aan met de schaalbaarheid en werking van het CMS. Ook kon de website wel een visuele en technische vernieuwing gebruiken.

Doelgroep

Open Source GIS bedrijven/projecten

Resultaat

Een nieuwe website inclusief op maat gemaakt CMS-systeem

Relatie sinds
2018

De uitdaging van OSGeo

OSGeo was bezig met het plannen van de komende tien jaar, inclusief bijbehorende visie, missie en doelstellingen. De meerderheid van deze doelen werden echter gehinderd door de huidige website. In 2009 was de branding en look van de site al eens geupdate, maar de achterliggende techniek van de website was hierbij nooit onderhanden genomen. Get Interactive mocht hiermee aan de slag.

De wens van OSGeo was om de branding en online-aanwezigheid te verbeteren, inclusief een website die geschikt was voor de toekomst. De website en het bijbehorende CMS-systeem moet internationaal goed en snel bereikbaar zijn, met gebruikers in Amerika, Europa, Australië, China, Afrika en Japan. Snelheid, stabiliteit en gebruiksgemak zijn hiervoor cruciaal. Het was voor OSGeo belangrijk dat nieuwe gebruikers snel hun weg kunnen vinden op de nieuwe website.

“Het resultaat is duidelijk, valt op en is toegankelijk - een geweldige nieuwe look voor OSGeo.”

Onze plannen

OSGeo.org heeft onze hulp ingeschakeld om hun Foundation op visueel en technisch gebied te vernieuwen. We hebben de volledige branding onder handen genomen en met maatwerk het nieuwe platform ontwikkelt.

Vanwege problemen met de schaalbaarheid en werking van het vorige CMS van OSGeo.org is de keuze gemaakt om het oude platform te vervangen voor een maatwerk CMS, en alle content te migreren naar een nieuw maatwerk WordPress platform.

Het oude CMS was gevuld met vele artikelen, foto’s, video’s en galerijen, door de jaren heen opgebouwd door de meer dan 1.000 geregistreerde community members uit verschillende landen en de projecten waar zij aan samenwerken.

Het was een grote klus om deze data naar een nieuw CMS te verhuizen. Hiervoor hebben we een maatwerk website en tool ontwikkeld die de diverse content structuren van verschillende websites begreep en hiertussen de vertaling kon maken.

Met een nieuw CMS aan de achterkant hebben we vervolgens de voorkant van een nieuw design voorzien en de homepage, waar het grootste deel van de gebruikers op land, logischer opgebouwd. Community members kunnen via de nieuwe backend makkelijker samenwerken, informatie delen, data verwerken en met elkaar in contact komen.

Om de toename van het aantal gebruikers van OSGeo op te vangen, hebben we de website voorzien van maatwerk functionaliteiten. De website is in clusters ingedeeld en er zijn filters toegepast zodat gebruikers de site sneller te zien krijgen. Community members hebben nu de ruimte om sneller en slimmer met hun ideeën en werk bij te dragen aan de verschillende projecten.

‘’Community members hebben nu de ruimte om sneller en slimmer met hun ideeën en werk bij te dragen aan de verschillende projecten.’’

Webdesign

Voor OSGeo zijn we gegaan voor een overzichtelijke website met een duidelijke uitstraling. Voor gebruikers is het snel duidelijk waar ze zich op de website bevinden, waar informatie te vinden is en waar OSGeo voor staat en zich voor inzet.

We hebben het webdesign uitgewerkt voor mobile, tablet en desktop, zodat de interactie van het community platform op elk device en voor iedere gebruiker afgestemd en beschikbaar is.

Maatwerk

Wij hebben maatwerk ontwikkelt waardoor de gebruikers nu makkelijker informatie kunnen vinden en efficiënter aan verschillende OSGeo projecten deel kunnen nemen.

Tijdens het zoeken checkt het nieuwe CMS systeem ook de verschillende elementen en kenmerken van de OSGeo projecten. Op deze manier kan het systeem de gebruiker wijzen op een combinatie van projecten die het beste met de zoekquery overeenkomt.

Maatwerk voor OSGeo: "Project-selector"

We hebben een Wizard ontworpen waarmee de bezoeker eenvoudig en visueel het juiste software product kan vinden. Via een korte selectie is het mogelijk informatie te  verschaffen over het probleem, waarna de Wizard een selectie adviseert die aansluit op de behoefte.

Branding

We hebben ons uitgebreid bezig gehouden met de branding van OSGeo. Bij het ontwerp van het logo en de nieuwe huisstijl is rekening gehouden met de nodige print-materialen zoals brochures, zodat OSGeo op verschillende manieren kan communiceren vanuit hun frisse nieuwe look.

OSGeo over de samenwerking

We zijn erg blij met hoe de pagina’s voor elk project eruitzien. Van het gebruik van laptop-frames om screenshots in te tonen, tot de duidelijke presentatie van serviceproviders die een belangrijke bijdrage leveren aan een project; alles ziet er gelikt uit.

Voor onze branding zijn er een reeks logo’s voorgesteld met als uitgangspunt onze doelen en een doorontwikkeling van het huidige logo. De logo’s waren gerangschikt van traditioneel tot revolutionair, waar onze voorkeur uiteindelijk in het midden is gevallen. Het was hierbij ook erg waardevol dat er bij de verschillende opties gekeken is naar onze concurrenten in de markt.

Een ander onderdeel waarover we te spreken zijn is het gebruik van wireframes voor het vormgeven van de nieuwe website. Deze kwamen tot stand  in combinatie met de customer journey, waarin staat aangegeven wat voor soort bezoekers we verwachten, wat we willen communiceren en welke inhoud daarvoor vereist is. Deze wireframes werden gemaakt in InVision, wat ervoor zorgde dat onze vrijwilligers feedback konden aanleveren en content en vragen visueel konden sorteren (weer eens wat anders dan eindeloze spreadsheets).

Het resultaat is duidelijk, valt op en is toegankelijk – een geweldige nieuwe look voor OSGeo.

“Het resultaat is duidelijk, valt op en is toegankelijk – een geweldige nieuwe look voor OSGeo.”

Jody, Voorzitter OSGeo