Ons werk

MBO CAO

Van PDF naar interactive CAO website

Opdrachtgever CAOP was op zoek naar een partij die ervaring had met het digitaliseren van arbeidsvoorwaarden. MBO Nederland had een CAO die alleen te bekijken was als statisch en rommelig PDF-document. Door deze te digitaliseren hebben we meer overzicht gecreëerd, de leesbaarheid verbeterd op mobiele apparaten en voor mensen met een beperking, en krijgt de doelgroep nu een ‘web-like’ user-experience.

Uitdaging

De bestaande CAO was een statisch en onoverzichtelijk document; er was behoefte aan een interactieve oplossing.

Doelgroep

Leraren en ander personeel in het MBO

Resultaat

Een op maat gemaakt interactief document vol handige opties, leesbaar met een kop koffie op de bank.

Relatie Sinds
2022

De uitdaging van MBO CAO

MBO Nederland maakte voorheen gebruik van een uitgebreide PDF met daarin alle arbeidsvoorwaarden. Zoals bij nagenoeg alle grote PDF bestanden, ontbrak er echter een functionele inhoudsopgave, wat resulteerde in aanzienlijk veel scrollen. Hierdoor was de gebruikservaring verre van optimaal. Met de komst van een nieuwe CAO rees de noodzaak voor een herziene presentatie, die de CAO overzichtelijker en toegankelijker zou maken.

Om de ervaring voor haar gebruikers te verbeteren ging MBO CAO daarom op zoek naar een effectievere oplossing, bijvoorbeeld in de vorm van een nieuwe website of (web-)applicatie. Vanwege Get Interactive’s eerdere betrokkenheid in de onderwijswereld, werden wij geselecteerd om deze uitdaging aan te pakken. Onze ruime ervaring stelde ons in staat om tot een mooi resultaat te komen.

Onze plannen

Ons advies luidde om geen gebruik te maken van een applicatie, maar juist de volledige focus te leggen op een geschikte website, mede vanuit het oogpunt van kostenbesparing. Nadat we een aantal schetsen en ontwerpen hadden verzonden, gingen we aan de slag.

Door gebruik te maken van een toegewijde website voor de arbeidsvoorwaarden, kan de lezer altijd rekenen op de meest actuele informatie. Bovendien konden we er direct voor zorgen dat het lezen van de vele informatie op een mobiele telefoon nu geen probleem meer is en alles intuïtiever maken.

Een van de eerste vereisten was een klikbare inhoudsopgave. Eindeloos scrollen door een PDF en afhankelijk zijn van een zwakke zoekfunctie was namelijk niet erg gebruiksvriendelijk. In het nieuwe ontwerp is het mogelijk om op de hoofdstukken te klikken en zo direct naar de juiste sectie te gaan.

We hebben ook geavanceerde zoekfuncties toegevoegd, waardoor gebruikers rechtstreeks kunnen zoeken in de CAO, bijvoorbeeld naar onderwerpen zoals verlof of salarisinformatie. Bovendien hebben we alles meetbaar gemaakt, wat niet alleen handig is voor de opdrachtgever, maar ook voor de gebruiker. Die heeft nu snel toegang tot de meest gelezen onderdelen.

Naast het verbeteren van de digitale toegankelijkheid van de informatie, door rekening te houden met de W3C- en WCAG richtlijnen, hebben we ook enkele wijzigingen aangebracht in de presentatie ervan. Via voetnoten kunnen tooltips worden gebruikt om bepaalde zaken nader toe te lichten, zonder dat de CAO verder moet worden uitgebreid. We hebben ook gebruiksvriendelijke tabellen verzorgd, zowel qua beheer als gebruik.

Met al deze wijzigingen is het nu mogelijk om op de bank met een kop koffie eenvoudig de CAO door te nemen. De CAO is nu visueel overzichtelijk, interactief, geschikt voor mobiel en in een tempo door te nemen die bij de lezer past.