Updates

Digitale toegankelijkheid

  • Marketing

Wist je dat maar liefst 35% van de bevolking jouw website niet kan gebruiken als deze website niet digitaal toegankelijk is? Dat zijn ruim 6 miljoen mensen die je online potentieel misloopt, ongeacht wat je probeert te vertellen of te verkopen! Het is dus ontzettende belangrijk om de nodige aandacht te besteden aan de digitale toegankelijkheid van jouw website.

Voordelen van een toegankelijke website

Er is veel voordeel te halen uit een toegankelijke website:

  • De doelgroep die je website kan gebruiken en begrijpen wordt met 20-30% vergroot.
  • Google vindt je lief! Je wordt beter gevonden in zoekmachines.
  • De website is gebruiksvriendelijker voor alle gebruikers.
  • Een goed toegankelijke website is bruikbaar voor een grotere doelgroep
  • De website werkt (nog) beter op verschillende apparaten en in diverse browsers.
  • De website is maatschappelijk verantwoord en je bedrijf krijgt een positief imago.

Wat is digitale toegankelijkheid?

Wat hebben slechtzienden, (kleuren)blinden, doven en slechthorenden, laaggeletterden, dyslectici, lichamelijk gehandicapten, of gewoon mensen met een gebroken arm met elkaar gemeen?

Samen zijn ze goed voor de 35% van de Nederlandse bevolking die jouw website niet goed kan lezen, begrijpen of gebruiken als deze niet toegankelijk is. Voor veel bedrijven is dit al een aandachtspunt, maar krijgt het niet de urgentie die het zou moeten krijgen. Voor (semi-)overheid websites is het zelfs wettelijk verplicht om aan de eisen voor digitale toegankelijkheid te voldoen.

Een aantal voorbeelden van tekortkomingen op digitale toegankelijkheid zijn:

  • Onduidelijke knoppen zonder beschrijving
  • Drukke of complexe vormgeving
  • Felle kleuren zonder contrast
  • Het ontbreken van ondertitels

Een toegankelijke website moet ook toekomstbestendig zijn, waardoor het belangrijk is om al bij het bouwen te letten op ontwerp, code en content waarmee iedereen de website goed kan gebruiken. Belangrijke elementen waar Get Interactive rekening mee houdt bij het bouwen van jouw website. Ook Google geeft veel waarde aan deze onderdelen, omdat het de beleving van de gebruiker verbeterd, wat weer leidt tot een betere ranking in de zoekresultaten en wat dus uiteindelijk ook invloed heeft op jouw vindbaarheid.

Wetgeving Toegankelijke websites

Belangrijk om te weten is dat het vanaf 1 juli 2018 voor (semi-)overheidsorganisaties verplicht is om te voldoen aan de toegankelijkheidseisen namens de “Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid”. Dit is een tijdelijke wet die uiteindelijk vervangen zal worden door de “Voortgang Wet Digitale Overheid”, die na stemming op zijn vroegst geldt vanaf 1 juli 2022. Deze wet is gebaseerd op de Europese toegankelijkheidsrichtlijn, en de eisen zijn identiek aan die van W3C (waarover later meer).

Maar wat betekent “Digitale toegankelijkheid” nou eigenlijk? Kort gezegd: het internet toegankelijk maken voor iedereen, inclusief ouderen en mensen met een functiebeperking. Nederlandse overheidsinstanties mogen geen onderscheid maken tussen personen met en zonder beperking of chronische ziekte.

Maar ook als je geen overheidsinstantie bent, dan is het uiteraard van toegevoegde waarde om jouw website voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken en niemand buiten te sluiten.

Voor overheidsinstanties is het verplicht om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren. Hierin staat welke maatregelen de organisatie neemt, inclusief een planning, om de website toegankelijk te maken en te houden.

W3C richtlijnen, voldoet mijn website hieraan?

Er zijn meerdere organisaties die zich bezighouden met het testen op toegankelijkheid. Een autoriteit op dit gebied is het internationale World Wide Web Consortium, ook wel W3C. Binnen deze organisatie is er een speciale werkgroep, de Web Accessibility Initiative, die richtlijnen heeft opgesteld waaraan een toegankelijke website moet voldoen. Dit zijn overigens dezelfde richtlijnen waaraan overheidswebsites gemeten worden.

De code van een WordPress website voldoet al aan de W3C standaarden (valide code). Maar omdat vrijwel elke WordPress website gebruik maakt van plugins of thema’s loop je toch het risico dat deze geen valide code bevatten. Bij Get Interactive maken we altijd maatwerk websites zodat je zeker weet dat jouw website geen onnodige plugins of thema’s heeft draaien.

Het is met een handige validatie tool mogelijk om te controleren of jouw website voldoet aan deze richtlijnen. Vervolgens krijg je een overzicht te zien met fouten en punten om onder handen te nemen. Wij kunnen je hier uiteraard mee helpen!

Hulp met digitale toegankelijkheid

We hopen dat deze informatie duidelijk maakt hoe belangrijk digitale toegankelijkheid is. Wil jij actief aan de slag met digitale toegankelijkheid, of vind je het fijn als wij eens mee kijken waar kansen liggen? Geen probleem, wij helpen je graag! Stuur ons gerust een bericht via onderstaand formulier, of bel ons.

Heb jij ook een mooi idee?

Neem even contact op, we denken graag met je mee
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.