Een vacaturewebsite maken met een unieke beleving voor de bezoeker
Starters op de arbeidsmarkt die willen werken vanuit hun passie
Een sterke basis met de mogelijkheid om door te ontwikkelen
De uitdaging van YoungDedicated
De schaarste op de arbeidsmarkt wordt alleen maar groter, en door de grote druk om personeel te vinden komen mismatches ook steeds vaker voor; mensen worden aangenomen voor functies waarvoor ze niet geschikt zijn in de hoop dat ze de functie uiteindelijk wel kunnen uitvoeren.
YoungDedicated is gedreven door het idee om juist vanuit de kandidaat in plaats van het bedrijf te werven. ‘’Ik geloof heel erg dat als je vanuit de kandidaat werft, je vanzelf de goede kandidaten aantrekt.” zegt Ransder. “Je hebt altijd goede mensen nodig, ook buiten de crisis. En om goede mensen te werven is het belangrijk om de kandidaat centraal te zetten.”
Mede door corona was het nodig om veel meer te digitaliseren. Om deze filosofie ook digitaal uit te stralen had Ransder een website nodig. Hij startte een samenwerking met Get Interactive om de kandidaat beleving te digitaliseren met een website en mooie vacaturepagina’s.
“Om goede mensen te werven is het belangrijk om de kandidaat centraal te zetten.”
Visuele vacature pagina’s zijn de toekomst
Toen corona begon had Ransder nog geen vacaturepagina of een digitale aanwezigheid die aansloot bij zijn filosofie om vanuit de kandidaat te denken. ‘’Dan plaatste ik een vacature op Facebook of LinkedIn, of zette ik deze uit op een vacature site. Ik had niet een centrale plek waar ik mijn eigen filosofie kon terugbrengen’’.
In de markt zag Ransder steeds meer visuele vacature pagina’s langskomen. Deze kwamen niet alleen van marketeers of recruiters die zelf met de trend aan de slag gingen, maar ook vanuit werkgevers zoals bol.com en Coolblue. Veel van de grote werkgevers hebben tegenwoordig een apart ‘’werken bij’’ gedeelte of zelfs een volwaardige carrière-website, volledig ingericht op het werven van kandidaten en het visualiseren van het sollicitatieproces.
“Het is gewoon de toekomst. Ik probeer daarin mee te gaan maar ook te verbeteren. Wat doet bol.com goed? Wat is de insteek en welke aanpassingen en verbeteringen zijn voor mij relevant om door te voeren?’’
Online Marketing en gebruik maken van de grote vacaturebanken om klanten te werven zijn een strategie, maar vaak niet genoeg. Dus gingen wij aan de slag met een gloednieuwe website voor Ransder om zijn filosofie voor YoungDedicated te kunnen vertalen naar online, inclusief de benodigde visueel ingestoken vacature pagina’s.
Onze plannen
Omdat Ransder nog zoekende was in zijn concept hebben we tijdens het traject gebruik gemaakt van de MVP (Minimum Viable Product) werkwijze. Het doel hiervan is om zo snel mogelijk feedback te verzamelen met een eerste versie van de website. Vervolgens kan uitgetest worden wat wel en niet werkt, en waar het beste doorontwikkeld kan worden.
Omdat Young Dedicated nog geen website had, begonnen we vanaf een nulpunt met enkel een logo en de visie van Ransder. We bouwden door op het al beschikbare logo met een bijpassende huisstijl voor de website. Vervolgens gingen we aan de slag met de vacaturepagina, met hierbij een nadruk op de visuele elementen om zo een unieke beleving voor de sollicitant te creëren.
Hiervoor maakten we unieke landingspagina’s, gepersonaliseerd in de huisstijl van de werkgevers. Vervolgens voegden we visuele elementen toe zoals video’s, diagrammen, traject- en collega overzichten en meer. Uiteraard hebben we ook rekening gehouden met de UX op de website en verzorgden we vervolgens de juiste call-to-actions.
“We legden een nadruk op de visuele elementen om zo een unieke beleving voor de sollicitant te creëren”
Een goede eerste indruk
De vacature pagina begint met een heldere bulletpoint lijst en diagram met de invulling van de functie. Ook hier is duidelijk de huisstijl terug te vinden. De sollicitant ziet in een oogopslag de belangrijkste gegevens.
Visuele elementen
Via visuals en begeleidende tekst kan de sollicitant vervolgens makkelijk en snel zien waarom een baan wel of niet bij hem of haar past. Ook zijn hier de doorgroeimogelijkheden en sollicitatieprocedure te vinden, terwijl afbeeldingen en tekst afgewisseld worden met call-to-actions en citaten. Hiermee onderscheidt YoungDedicated zich van veel gebruikte en algemene vacature pagina’s.
Video's en bedrijfsinformatie
Om de visuele ervaring compleet te maken zijn er ook video’s en bedrijfsinformatie met introducties van toekomstige collega’s te vinden. Zo weet de sollicitant precies wat hij kan verwachten, niet alleen van de functie, maar ook van het bedrijf en de werksfeer. De pagina’s zijn zo ingericht dat er in de toekomst ook geëxperimenteerd kan worden met extra visuals en onderdelen.
Young Dedicated over de samenwerking
“Ik kwam met Pim en Jeffrey in contact via een kennis uit de sportschool jaren geleden, ik was toen net gestart met ondernemen. Toen ik jaren later op zoek was naar een bureau om een website te bouwen zocht ik Get Interactive op voor een samenwerking. Ik had er een goed gevoel bij, het contact, hoe ze zichzelf profileren in elke stap, van een mooie offerte tot telefoongesprekken en opvolgingen; het zat gewoon goed bij deze jongens.”
“Ik ben tijdens het ontwikkelen van de website en het werken ermee (vacatures opzetten en uitzetten, online campagnes draaien, reacties van bezoekers, etc.) tot veel nieuwe inzichten gekomen die ik eerst niet had. Ik ben tevreden met wat er nu staat, maar er is nog veel te doen. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als we straks nog meer visuele items kunnen toevoegen, bijvoorbeeld bij het gedeelte over met welke uitdagingen je te maken krijgt. Dat is nu een bullet point, wat prima is in de basis, maar het zou visueel nog aantrekkelijker kunnen.”
Er is dus al een mooie basis gezet voor YoungDedicated, met nog meer ruimte voor groei en ontwikkeling. “Ik ben gewoon tevreden! De eerste reacties van sollicitanten, werkgevers en relaties zijn heel positief. Mooie vacature pagina, gaaf, leuk; in de basis is het gewoon goed.“
Nu er een mooie basis is neergezet gaan we volgens de MVP methode en samen met de klant doorontwikkelen.