Ons werk

Transform.Hackathon

Voor de toekomst van energie

Om de energietransitie te versnellen, werd het evenement Transform.Hackathon georganiseerd. Els en haar team waren op zoek naar een geschikt communicatiekanaal om alles rondom dit event te communiceren. Els vertelt je meer over dit traject.

Uitdaging

Een website creëren die door middel van een aantrekkelijk en ‘storytelling’ design deelnemers kan verleiden om zich in te schrijven.

Doelgroep

De juiste mix van bedenkers, innovatie hackers, bouwers en verhalenvertellers.

Resultaat

Transform.Hackathon is een creatieve speeltuin geworden om het experimenteren en het samen creëren te stimuleren en te delen.

Relatie Sinds
2022

De uitdaging van Transform.Hackathon

Door de overgang van fossiele naar duurzame energie verandert ons energiesysteem drastisch. Om de energietransitie te versnellen, organiseerde het Nationaal Programma RES in samenwerking met Unify Energy het evenement Transform.Hackathon. Els en haar team waren op zoek naar een geschikt communicatiekanaal om alles rondom dit event te kunnen communiceren en uit te leggen.

Els: “Het doel was om mensen uit diverse hoeken bij elkaar te brengen voor een eenmalig evenement. We waren op zoek naar de juiste mix van bedenkers, hackers, bouwers en verhalenvertellers die mee wilden doen. We hadden behoefte aan een website met een eigen identiteit die zou dienen als visitekaartje voor de hackathon.”

Jullie staken er ten opzichte van andere partijen echt bovenuit! Niet alleen op prijs, maar ook qua aanpas was er echt een verschil.

Wat voor Els zwaar meetelde in de beslissing was het telefonische contact. “Dat was meteen heel prettig, er worden goede vragen gesteld waaruit bleek dat jullie precies wisten wat er speelde. “

Onze plannen

De opdracht bestond uit het bouwen van een website met een grafisch design dat aansluit op de al ontwikkelde huisstijl van Transform.Hackathon. De website moest beschikken over een aanmeldformulier, visuele content goed kunnen tonen en verwerken en dienen als een prachtig visitekaartje voor de hackathon.

Het platform had dus een duidelijke communicatieve functie: uitstralen, laten zien en vertellen wat Transform.Hackathon is en verleiden om deel te nemen. Het grafisch design voor de website werd dan ook in nauw overleg met het creatieve team ontwikkeld. Snelheid was hierbij belangrijk, want de datum voor de hackathon lag al vast.

Els: “Het contact tijdens het traject was fijn, wat erg belangrijk is als je een periode heel intensief met elkaar zit. We hebben ook een keer een sessie gehad met de developers erbij. Ik ben geen techneut, dus weet vaak niet wat er allemaal bij komt kijken, en zo weet je iets meer wat er speelt. Ook konden ze daardoor van mij horen waarom we doen wat we doen, en wat we ermee wilden bereiken, ik merkte dat dat goed werkte.”

“De website is binnen een paar weken uit de grond gestampt, en was ook echt wat wij voor ogen hadden.”

Tijdens het project hebben we dus vaak geschakeld met Els en haar collega’s. Door de strakke deadline waren korte lijnen belangrijk, en was het belangrijk goed helder te hebben wat verwacht werd en mogelijk was.  Samen met Els en haar team hebben we kritisch gekeken naar onderdelen die de deadline in gevaar brachten, en elementen in de website verwerkt die het doel versterken.

“De website paste goed bij het evenement, jullie hebben goed meegedacht en goed aangevoeld wat wij voor ogen hadden. Er was met het design veel ruimte voor de beelden en de verbeelding.” aldus Els.

Tijdlijn

De milestone momenten  en meetups naar aanloop van het event worden bijgehouden door middel van een tijdlijn. Deze tijdlijn is niet statisch maar verspringt op basis van datum automatisch naar de dichtstbijzijnde milestone.

Selectieve tweetalige pagina’s

We hebben een op maat gemaakte Multi-Language tool gebouwd. Hiermee kan bepaald worden welke pagina’s naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar zijn, zonder een volledige Multi-Language website te hoeven te onderhouden. Bij de ontwikkeling hebben we rekening gehouden met de usability (voor zowel de gebruiker als voor de bezoeker) en de Technische SEO ten behoeve van de zoekmachines.

Nadruk op visuele elementen

Transform.Hackathon had een duidelijke huisstijl voor ogen waar de website op moest aansluiten. Twee verschillende doelgroepen, de partners en de deelnemers, moesten zich beide kunnen vinden in de beeldtaal. We hebben bij het grafische design rekening gehouden met een nadruk op visuele elementen.

Transform.Hackathon over de samenwerking

“De samenwerking ging echt voortreffelijk! Patrick reageerde snel, en controleerde of alles duidelijk was en precies zoals we voor ogen hadden. Die snelheid was voor dit project ook heel erg nodig, dus dat was heel prettig. Jullie hebben goed meegedacht en ook gezegd als iets niet kon, wat erg fijn was.”

Het traject en de website heeft helemaal voldaan aan onze verwachtingen. Het is ook fijn dat de Engelse pagina’s toegevoegd zijn, iets wat we gelukkig van te voren hadden bedacht. Vlak voor het event viel één van deze pagina’s uit, maar binnen vijf minuten werd ik al teruggebeld dat het geregeld zou worden en het was snel opgepakt.

Els is dan ook zeer te spreken over het eindresultaat. Els: “Jullie zijn echt tot het uiterste gegaan voor ons om alles binnen de deadline voor elkaar te krijgen. Dat waardeer ik enorm! We krijgen continu complimenten over de website, dus ja, jullie hebben echt goed werk geleverd!“