Ons werk

Studentenreisproduct

Studenten helpen naar de juiste bestemming

Door het ontwikkelen van een nieuwe website voor Studentenreisproduct hebben we studenten kunnen helpen met duidelijke informatievoorziening, inclusief handige tools zoals een inlogportaal, prominent aanwezige chatbot en agenda-module. Lisette en Sander van studentenreisproduct vertellen je meer over de samenwerking!

Uitdaging

Een update voor de website met duidelijkere informatie en minder druk op de klantenservice

Doelgroep

Studenten (startende student, reizende student, buitenlandse student)

Resultaat

Een duidelijke website waarvan de informatievoorziening de klantenservice ontlast.

Relatie sinds
2020

De uitdaging van Studentenreisproduct

Studentenreisproduct had problemen om de startende, reizende en buitenlandse studenten de juiste informatie te verschaffen om snel een studentenreisproduct te kunnen aanvragen.

De oude site was niet gebruiksvriendelijk, waardoor er veel druk lag op de helpdesk. Er kwamen veel vragen binnen over zowel de aanvraag als de geldigheid van het Studentenreisproduct.

Sander: “We hadden een website die niet positief beoordeeld werd door de studenten en het was onduidelijk op de hoofdpagina waar de student moest zijn. De website was ook erg verouderd, hij was in 10 jaar tijd niet veranderd en had dus wel een likje verf nodig.”

“De oude site was niet gebruiksvriendelijk, waardoor er veel druk lag op de helpdesk”

Sander ging dus op pad om een bedrijf te vinden voor een oplossing: “Wat bij jullie erg naar voren kwam was de creativiteit. Dat miste ik heel erg bij de andere partijen die we hadden uitgenodigd; die kwamen meer met een website die ik zelf ook wel in elkaar kon schroeven en hadden niet echt eigen ideeën. Dit zag er gewoon echt heel fris uit, en daar waren we meteen aan verkocht. Toen zijn jullie met een voorstel gekomen en dat was prijstechnisch ook interessant. De mogelijkheid voor het afnemen van uitbreidingen (mocht dat nodig zijn) zoals visuals en illustraties sprak ons erg aan. ”

Lisette: “De doorslag was dat jullie ons goed begrepen en de opdracht snapte. Er was gewoon duidelijk wat er moest gebeuren en jullie kwamen zelf ook met goede ideeën en niet enkel wat we zelf al hadden bedacht en op papier hadden gezet.”

Onze plannen

Toen wij aan de slag gingen voor Studentenreisproduct kwam al snel een van de grootste problemen aan het licht: de drie verschillende doelgroepen (startende student, reizende student en buitenlandse student) hebben elk een eigen flow, waar geen rekening mee gehouden was in het design van de oorspronkelijke website. We hebben daarom uitgebreid gekeken naar de Customer Journey van de verschillende gebruikers en deze verwerkt in het nieuwe design van de website.

De oude website was inmiddels al flink verouderd, met veel te veel menu-items en teksten. Deze lange teksten werden niet gelezen door de studenten, waardoor de juiste informatie niet makkelijk te vinden was. Dit resulteerde in het platbellen van de klantenservice. Dat moest dus anders!

Door informatie duidelijker te clusteren en gebruik te maken van korte to-the-point teksten kunnen gebruikers nu sneller informatie tot zich nemen. Ook hebben we de chatbot verbeterd en prominenter op de website geplaatst, waardoor het gebruik hiervan is verhoogd en de klantenservice flink is ontlast.

Een ander  belangrijk onderdeel was het herschrijven van de pagina’s voor SEO. Dit resulteerde in een stijging in de ranking positie van maar liefst 31,45%. Het aantal organische bezoekers steeg in 12 maanden tijd met 29,3%.

Ook legde wij een koppeling met o.a. DigiD en eIDAS voor toegang tot een persoonlijke beveiligde klantomgeving. Hier kunnen studenten hun studentenreisproduct koppelen aan een OV-chipkaart, declaratie verzoeken beheren en een tijdelijk studentenreisproduct aanvragen als een kaart kwijt of defect is.

“Wat bij jullie erg naar voren kwam was de creativiteit. Dat miste ik heel erg bij andere partijen; die hadden niet echt eigen ideeën.”

Customer Journey

We hebben de aanvraag van een Studentenreisproduct compacter en overzichtelijk gemaakt. Daarvoor hebben we de website afgestemd op de behoefte van elke doelgroep en de daarbij behorende flow.

Chatbot

De chatbot is een belangrijke tool om bezoekers van Studentenreisproduct te voorzien van de juiste informatie op de meest gestelde vragen. Door de styling aan te passen en de chatbot prominenter in beeld te plaatsen, wordt deze drie tot vier keer meer gebruikt. Dit scheelt dagelijks vele telefoontjes naar de klantenservice.

Agenda

Er kwamen veel vragen over de geldigheid van de week- en weekendabonnementen. Voorheen was dit omschreven in een lange lap tekst die niet gelezen werd, wat leidde tot veel druk bij de helpdesk. Met een duidelijke agenda is de informatievoorziening verbeterd.

Studentenreisproduct over de samenwerking

“Ik heb het idee dat de huidige site echt veel beter werkt en dat studenten nu de route op de website goed kunnen vinden en weten waar ze moeten zijn. Dat was echt het belangrijkste uitgangspunt.” aldus Sander. “Ik ben super positief over jullie, ook wat betreft samenwerking en communicatie, dat is allemaal goed verlopen. Ga zo door!”

Lisette is vooral erg te spreken over de nieuwe homepage: ‘’Ik vind de homepagina echt geweldig. Daar ben ik wel echt heel blij mee. Daarnaast werd alles goed opgepakt, ook nadat de website live stond. Als ik dan nog dingen zag die niet klopte, was het binnen enkele dagen of soms zelfs dezelfde dag nog opgelost. Er werd altijd snel gehandeld en als wij bepaalde ideeën hadden werd dat ook gewoon goed opgepakt, dat was erg fijn.  Ik vond dat jullie echt goed naar ons luisterde.”

Benieuwd geworden naar de nieuwe website van studentenreisproduct? Bekijk hem hier!

Wat zegt de klant

Ik ben super positief over jullie, ook wat betreft samenwerking en communicatie, dat is allemaal goed verlopen. Ga zo door!

Sander, Teamleider helpdesk / Product Owner