Updates

Overstappen naar Google Analytics 4 (GA4)

  • Marketing

Google Universal Analytics (UA) maakt plaats voor Google Analytics 4. Vanaf 1 juli 2023 moeten bedrijven verplicht overstappen naar het nieuwe Google Analytics 4 (GA4) en stopt Google Analytics met het verzamelen van IP-adressen. In deze blog leggen we je uit wat er gaat veranderen en waarom.

START VANDAAG NOG MET GA4

Google Universal Analytics (UA) wordt Google Analytics 4 (GA4)

Het huidige Google Universal Analytics zal worden uitgefaseerd en bedrijven worden straks verplicht over te stappen naar Google Analytics 4. Dit geldt dus ook voor jouw website. Deze overgang zal beginnen op 1 juli 2023; wanneer de Universal Analytics-properties zullen stoppen met het verwerken van nieuwe hits, gevolgd door Analytics 360 op 1 oktober 2023.

Eerder verwerkte gegevens in Universal Analytics zullen nog minstens zes maanden na de uitfasering datum worden bewaard, maar in 2023 gaat GA4 dus de nieuwe standaard worden.

Waarom nu al overstappen naar Google Analytics 4?

Google Analytics 4 – GA4 – is dus de nieuwe versie. Nou ja.. nieuw.. de lancering vond al plaats in oktober 2020. Search marketeers maakten echter niet allemaal gelijk de gewenste overstap, mede vanwege  het feit dat GA4 destijds nog volop in ontwikkeling was en er nog allerlei functies ontbraken. Maar ook de aangepaste gebruikersinterface, de afwezigheid van een aantal rapporten en een gebrek aan integratie mogelijkheden rond release waren redenen waarom Analytics 4 niet op veel enthousiasme kon rekenen. Deze problemen zijn gelukkig inmiddels zo goed als verholpen. Google ‘forceert’ haar gebruikers daarom nu dus al de overgang alsnog te maken.

De argumentatie die Google aanlevert voor deze verplichte overstap is dat de gedachten over data privacy en controle de laatste tijd zo veranderd zijn dat de nodige aanpassingen voor Google Analytics doorgevoerd moeten worden.

GA4 verschilt van zijn voorganger doordat het platform overschrijdend werkt, niet afhankelijk is van cookies, een “event-based” data model gebruikt voor de metingen, én het geen IP-adressen meer verzameld.

”Universal Analytics zal per 1 juli 2023 stoppen met functioneren. De zakelijke versie Universal Analytics 360 werkt nog tot 1 oktober 2023.”

Privacy, GDPR en Google Analytics

Ondanks dat Universal Analytics al de nodige privacy maatregelen bevatte, is Google Analytics 4 vanaf het begin ontworpen met een focus op privacy, om zo de ervaring voor de gebruiker én de bezoeker te verbeteren, aldus Google. De belangrijkste wijziging is misschien nog wel dat Google Analytics 4 stopt met het verzamelen van IP-adressen.

Google gaat in de aankondiging overigens niet specifiek in op de recente controverse in de Europese Unie wat betreft Google Analytics. Onder andere de Autoriteit Persoonsgegevens heeft aangegeven dat Google Analytics zich niet houd aan de General Data Protection Regulation (GDPR) en websites die Google Analytics gebruiken dus feitelijk in overtreding zijn.

De voordelen van GA4

GA4 is overduidelijk de toekomst van Google Analytics. Het is het platform waar nieuwe functies en ontwikkelingen uitgerold zijn en in de toekomst extra functies aan worden toegevoegd. We hebben hieronder de 10 belangrijkste voordelen die GA4 biedt voor je op een rijtje gezet:

  1. Google Analytics 4 is gratis beschikbaar;
  2. Cross-platform device tracking en gebruikersidentificatie;
  3. Google Analytics 4 combineert web- en app-rapportages;
  4. Geavanceerde analysemogelijkheden binnen GA4-interface;
  5. Veel voorkomende gebeurtenissen worden automatisch bijgehouden;
  6. Machine learning: nieuwe, snelle inzichten;
  7. Privacy is een topprioriteit: anonimiseert automatisch IP-adressen van bezoekers;
  8. Data-Driven Attributie Model in GA4;
  9. Future Proof doordat GA4 zoveel mogelijk data verzameld zonder cookies of andere ID’s (cookieless tracking);
  10. Nieuwe reeks betrokkenheid statistieken zoals: engaged sessions, engagement rate, engaged sessions per user en engagement time.

De nadelen van GA4

Er zitten ook een aantal nadelen aan Google Analytics 4:

  • Nog geen koppeling met de Search Console (deze komt er wel!);
  • Eén-op-één overzetten van Universal Analytics niet mogelijk;
  • Sommige rapporten zijn niet meer beschikbaar;
  • Historische data gaat verloren.

Voorlopig werkt Google Analytics 4 naast de oude versie (Universal Analytics)

Je zult meteen zien dat Google Analytics 4 helemaal anders is dan de ‘oude versie’ die je nu nog gewend bent. Het gegevensmodel van Google Analytics 4 is zo anders dat het niet mogelijk is om de huidige data die je vanuit Universal Analytics verzameld hebt mee te nemen naar de nieuwe versie (GA4). Google Analytics 4 gaat dus niet verder in je huidige property. Bij het overstappen naar GA4 wordt er een extra property geopend naast degene die je nu al hebt.

Als je de nieuwe GA4 implementeert, houdt dat in dat je vanaf dat moment twee versies van Google Analytics op je website hebt staan: Google Analytics 4 en Universal Analytics. Beide versies van Google Analytics verzamelen hun eigen data. In je oude property ga je gewoon verder waar je gebleven was. Met de nieuwe GA4 property begin je helemaal opnieuw met het verzamelen van data. Beide versies draaien voorlopig naast elkaar, maar Universal Analytics zal straks dus ophouden met het verzamelen van gegevens. Overweeg daarom nu al de overstap naar GA4 te maken, voordat je verlies van data en inzicht krijgt.

VERLIES GEEN DATA, STAP NU OVER OP GA4

Overstappen naar Google Analytics 4

Je ontkomt er dus niet aan; overstappen naar Google Analytics 4. Het is belangrijk om te weten dat Google (nog) geen plannen heeft aangekondigd om historische gegevens uit Google Universal Analytics over te brengen naar je nieuwe GA4-properties. Just to be on the safe side: je moet er dus vanuit gaan dat dit niet mogelijk gaat zijn. Na de uitfasering datum kan je nog zes maanden je data inzien en exporteren uit Universal Analytics, maar daarna zijn ze voorgoed verdwenen.

Als je je GA4-properties nog niet hebt ingesteld, dan is dit je wake-up call: doe het zo snel mogelijk, want je verzamelt geen gegevens totdat ze zijn geconfigureerd, en hoe meer gegevens je nu verzameld, hoe effectiever je zult zijn in het “post-Universal Analytics-tijdperk”.

Wil je ook overstappen naar Google Analytics GA4? Neem dan even contact met ons op. We helpen je graag!