Concept & Design

Customer Journey

Begrijp de klant

Het gebeurt minder vaak dan je zou willen: iemand bezoekt voor het eerst je website en wordt direct een betalende klant. Net als dat jij niet bij een dealer naar binnen loopt, een auto aanwijst, aftikt en wegrijdt. Voordat je zover bent, heb je al een groot aantal stappen gezet. De stappen die jouw leads moeten zetten om klant te worden, leggen we vast in de customer journey of klantreis.

5 stappen in de customer journey

Over het algemeen bestaat de customer journey uit 5 stappen. Eerst is er de oriëntatie, waarbij je toekomstige klant op zoek gaat naar een oplossing voor zijn probleem. Er komen waarschijnlijk een aantal oplossingen naar voren. In de volgende stap maakt de klant een afweging tussen die verschillende oplossingen. Kom jij als winnaar uit de bus, dan begint de aankoopfase. Daarna kun je je klant nog ondersteunen met het gebruik van je product of dienst, en in de laatste stap is het tijd voor de evaluatie. Daarin vraag je ze bijvoorbeeld om een review achter te laten of verleid je ze tot een herhaalaankoop.

Het draait allemaal om je klant

Of je nu wel of geen producten verkoopt: je hebt altijd een doel met je website. Dat doel brengen we in kaart met de customer journey. We doen onderzoek naar je doelgroepen en hun doelen, behoeftes, angsten en motivatie om iets wel of niet te doen. Vervolgens kijken we op welke manier we jouw klanten door de verschillende stappen van de klantreis loodsen. Dat gaat diep: van het visuele aspect en het kleurgebruik tot de content die je maakt en waar je die content deelt. Alles is erop gericht om van jouw bezoekers klanten te maken. Met een uitgewerkte customer journey op zak, weet je precies wat er moet gebeuren om jouw bedrijf te laten groeien.

Benieuwd hoe we zo’n klantreis voor je kunnen uitwerken? Neem dan even contact met ons op, we helpen je graag verder!